Partner van Antwerpen

CINEMATEN.BE

Film & TV nieuws, reviews & podcast

Terug
thumbnail

Film nieuws

De trailer van Megalopolis is offline gehaald, Coppolo heeft gelogen!

23-08-2024 14:44

Lionsgate, de filmstudio achter de distributie van Francis Ford Coppola’s aanstaande film “Megalopolis,” heeft erkend een ernstige fout te hebben gemaakt. In een recent uitgebrachte promotietrailer zijn namelijk kritische citaten gebruikt die hoogstwaarschijnlijk volledig verzonnen zijn.

Het promotiemateriaal, waarin kritiek te zien is op enkele van Coppola’s meest geprezen eerdere films, heeft veel controverse veroorzaakt. Een voorbeeld hiervan is een zogenaamd citaat van de overleden criticus Andrew Sarris uit The Village Voice, waarin hij “The Godfather” zou omschrijven als ‘een rommelige, zelfingenomen film’. Dit citaat blijkt echter niet terug te vinden in Sarris’ originele recensie uit 1972.

Daarnaast lijkt het citaat van Pauline Kael, waarin zij beweert dat “The Godfather” ‘verminderd wordt door zijn kunstzinnigheid,’ eveneens volledig verzonnen, aangezien dit niet voorkomt in haar recensie uit 1972 in The New Yorker.

Er zijn ook twijfelachtige citaten over “Apocalypse Now” naar voren gekomen. De overleden criticus Vincent Canby zou de film ‘hol aan de kern’ hebben genoemd, maar in zijn recensie uit 1979 in The New York Times is deze uitspraak nergens te vinden. Zoals Vulture meldde, heeft criticus Rex Reed de film ook nooit ‘een episch stuk vuilnis’ genoemd.

Ook opvallend is dat Roger Ebert “Bram Stoker’s Dracula” niet heeft omschreven als ‘een triomf van stijl boven inhoud’ in zijn recensie uit 1992. Een vergelijkbare uitspraak deed hij wel in zijn recensie van “Batman” uit 1989, waarin hij de film beschreef als “een triomf van ontwerp boven verhaal, stijl boven inhoud.”

Criticus Owen Gleiberman bevestigde eveneens dat hij “Bram Stoker’s Dracula” nooit ‘een prachtige puinhoop’ heeft genoemd. Hij gaf aan: “Zelfs als je een hekel hebt aan critici, verdienen we het niet om woorden in onze mond gelegd te krijgen. Eerlijk gezegd is de hele ‘Megalopolis’-trailer gebaseerd op een vals narratief,” vertelde Gleiberman deze week aan Variety.

“Critici waren dol op ‘The Godfather.’ En hoewel ‘Apocalypse Now’ verdeeldheid zaaide, kreeg het toch veel belangrijke kritische steun,” vervolgde hij. “Wat betreft het citaat over ‘Bram Stoker’s Dracula’ als ‘een prachtige puinhoop,’ ik wou dat ik dat gezegd had! Dat klinkt nu vriendelijker.”

In een ongebruikelijke stap heeft Lionsgate zich verontschuldigd voor het gebruik van deze vermeende kritische citaten in de promotietrailer van de aankomende Francis Ford Coppola-film “Megalopolis.” De studio heeft de trailer direct teruggetrokken nadat deze online was verschenen.

De film, met in de hoofdrollen Adam Driver, Aubrey Plaza, Giancarlo Esposito, Jon Voight en Dustin Hoffman, werd deels gefinancierd door Coppola zelf met inkomsten uit zijn wijnbedrijf en ging afgelopen zomer in première op het Filmfestival van Cannes.

De vroege recensies van de film waren gemengd, wat Lionsgate ertoe bracht een ongebruikelijke trailer vrij te geven. De voice-over van de trailer, ingesproken door Laurence Fishburne, benadrukte dat “één filmmaker altijd zijn tijd vooruit is” en dat “waar genie vaak verkeerd begrepen wordt.”

De controverse rond de vervalste kritische citaten in de trailer van “Megalopolis” heeft tot een golf van reacties geleid op sociale media. Bilge Ebiri, een filmcriticus, reageerde verbaasd op de situatie en vroeg zich af welke bedoeling er achter deze actie zat. Hij speculeerde of de makers van de trailer ervan uitgingen dat niemand in dit digitale tijdperk de waarheidsgetrouwheid van de citaten zou controleren.

De onthulling dat gerenommeerde critici zoals Roger Ebert onterecht werden geciteerd, heeft twijfels doen rijzen over de integriteit van Lionsgate’s marketingstrategie. Het gebruik van verzonnen citaten om belangstelling voor een film te wekken, roept vragen op over de geloofwaardigheid en ethiek van hun promotiecampagne.

Het feit dat Lionsgate snel moest reageren en de trailer terugtrok, wijst op een grote beoordelingsfout in hun proces. Dit incident werpt een schaduw over de lancering van “Megalopolis” en benadrukt het belang van transparantie en betrouwbaarheid in de filmindustrie.

De kwestie van vervalste kritische citaten in de trailer van “Megalopolis” werpt een negatief licht op de marketingpraktijken binnen de filmindustrie. Dit incident benadrukt het belang van nauwkeurigheid en authenticiteit bij het promoten van films, en onderstreept het vertrouwen dat kijkers moeten kunnen hebben in de informatie die hen wordt voorgelegd.

Hoewel de filmindustrie bekend staat om haar creativiteit en verbeeldingskracht, kan het manipuleren van feiten het vertrouwen van het publiek ernstig ondermijnen. Het is van cruciaal belang dat filmstudio’s en marketeers verantwoordelijkheid nemen voor hun acties en streven naar eerlijke, oprechte campagnes om het publiek op een ethische manier te benaderen.

Luister naar onze podcast!
Elke week een nieuwe aflevering!